Jordnötsallergin

Idag hade vi en tid till Barnmottagningen i Gävle med Maxen. Max tog ju prover i höstas mot bla getingallergi och då dessa prover kommit bort så fick vi tillbaka och ta nya prover. När jag inte hörde nått på 4 veckor så ringde jag för att höra om de kommit bort igen? Men det hade dem inte tack och lov. De lovade att en doktor skulle ringa upp men istället damp denna läkartid ner.

Idag fick vi veta att han inte påvisade getingallergi på proverna (tack och lov för det) och inte heller pollen, hund och katt. Det han tidigare visat är ju allergi mot jordnötter. Idag fick vi även veta att hans jordnötsallergi är en äkta allergi och inte en korsallergi. Korsallergier är oftast av lindrigare art.
Och med detta så innebär det att Max nu får utskrivet kortison att ta vid eventuella allergireaktioner samt även en adrenalinpenna/spruta att ta till vid eventuella kraftigare reaktioner som kan sätta sig på andningen. Vilket jag hoppas vi aldrig nånsin kommer att behöva använda. Läkaren upplyste om att Max vid nästa allergireaktion kan komma att reagera kraftigare än han tidigare gjort då en "äkta" nötallergi kan utvecklas att bli värre ju mer man utsätts för det. Men att det behöver inte vara så, men så att vi är införstådda med det.
Vi ska få komma tillbaka inom kort och bli visad hur man använder sprutan så att vi vet hur den fungerar iaf.

Det känns skönt på ett vis att få allt detta klart och utrett och få hem alla mediciner som kan stoppa reaktionerna. Men samtidigt känns det väldigt olustigt. Jag nojjar ju redan idag för allt Max stoppar i sig som jag inte kan vara med och kontrollera när han är hos andra. Jag informerar så gott jag kan utan att verka alltför tjatig och hönsig. Men blir det "fel" så kan det ju faktiskt bli väldigt illa för Max.
Nu ska jag även ta tag och prata med dagis ordentligt också och se till att dem har medicin på plats där och att dem har rutin att informera alla vikarier också. Bla hur dem ska gå tillväga om han får en reaktion och hur dem ska ge han medicin och ringa oss och ambulans om det behövs enligt läkaren.
Så nu har jag fått lätta mitt hjärta lite och ska gå upp och pussa på min underbara son som sover så gott i sin nyköpta säng.




Totalt nötförbud!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback