Blåljus

I onsdags när jag cyklade till tåget så cyklade jag precis som vanligt förbi Nya bruket, men idag var en lite annorlunda dag för jag fick nämligen syn på att det bolmade rök från/bakom en av garagelängorna som står längs med Fredriksgatan.
Klockan var 06:25 och jag gillar i vanliga fall inte att cykla där i den tiden då det ränner runt så mkt mysko folk där. Har bla sett en (misstänkt drogpåverkad) person springa över vägen fram och tillbaka så fort det kom bilar så bilarna fick väja och en gång var det någon kille som skrek efter mig på franska att jag skulle stanna.

Nåja tillbaka till denna morgon. Eftersom det ännu inte var supermycket rök så gjorde jag snabbt bedömningen att det förmodat precis börjat brinna i något och vilket betydde att var det någon som fjuttat på så var de i närheten, vilket kändes väldigt obehagligt. Jag stannade iaf till på cykelbanan och tänkte att jag lär iaf larma 112. Sagt och gjort!!
Larmcentralen hade lite svårt att förstå vart jag menade exakt då jag inte kunde säga mer än att röken kom från en garagelänga längs med Fredriksgatan fast på Nya Bruket sidan. Han vill att jag skulle invänta brandkåren och vinka in dem.
Mitt tåg går 06:40 så jag kände mig lätt stressad lär jag säga. Men brandkåren håller ju till på Fredriksgatan så de var på plats 6 minuter efter att jag larmat. Imponerande!!
De kom med blåljus och precis när de jag såg att dem kom så fick jag syn att röken precis avtagit. Dem såg lite frågande ut när dem kom men jag pekade vart det kommit i från och berättade att det faktikt hade rökt en hel del. Jag förklarade att jag lära iväg för jag skulle med tåget och sen stack jag iväg på cykeln.
När jag kom hem sen på eftermiddagen från tåget så cyklade jag dit och såg att det inte brunnit i själva garaget men intill garaget låg det en utbränd cykel!!
Så jag larmade brandkåren för en cykel som brann. Haha!! Nåja men det kunde ju faktiskt ha spridit sig till garaget då cykeln låg intill garaget. Och det som är lite läskigt är ju att de som tände på cykeln säkerligen befann sig i närheten när jag stannade för att larma. Man vet aldrig vad det finns för folk i denna värld, så jag är glad att jag lyssnade på min magkänsla.

Ja mycket ska man vara med om. Men nu vet jag iaf hur det är att larma 112 på riktigt och jag hoppas att jag aldrig behöver göra det igen!!


Kommentarer
Postat av: Heidi

Haha ha hahaha en cykel :) jodu d är mycket mysko folk som springer omkring på nya bruket :) typ dygnet runt jag ser en hel del som jobbar där.

2012-07-08 @ 18:57:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback