Ett besök på Barnakuten

Ja det var vad vi fick göra inatt. Vaknade av att Max vaknade och var lite ledsen och orolig och vela inte sova. Sen kräks han och jag tänkte bara jaha då var magsjukan här hos oss också. När jag tände lampan för att hjälpa Max så får jag se att hans ögon är totalt igensvällda och han kliar och kliar sig i ögonen.
Kände paniken komma och anade att det var en allergisk reaktion av nått men vad? Vart orolig att det skulle sätta sig på andningen.
Kontakta 1177 och hon tyckte att vi skulle åka in på barnakuten i Gävle då hon misstänkte en allergisk reaktion.

Så mitt i natten pyltade vi på oss och begav oss iväg i bilen mot Gävle (har ca 2,5 mil dit). Max kräktes en gång till i bilen in.
Väl därframme så anade sköterskan på en gång hon såg Max att det var en allergisk reaktion. Max var vid gott mod och charmade sköterskan så mycket han bara kunde. *ler*
De kollade syresättningen för ev syrgas men han låg på 95% och syrgas får man om man ligger under 90% så det var ju bra.
Doktorn kom in och han konstaterade allergisk reaktion eller ett virus på ögonen som tydligen kan skapa ödem. Men han vela att Max skulle ta medicin mot allergi och tog prover för att se om det finns allergi mot nötter.
Max sa inte ett ljud när sköterskan stack han i fingret och mjölkade ur blod för proverna.
Om Max ögon vart bättre efter medicinen han fick så var det allergi av nått slag, men var det ett virus så skulle han fortsätta vara röd i ögonen och svullen.
Ögonen är bra nu och har återhämtat sig till nästan normalt, det som syns är svag rodnad i huden runt ögonen och det är väl för att huden varit så ödemisk I guess.
Så en allergi är var det var. Men vad vet vi inte än. Men vi har våra aningar.

Igår var Max hos sin farmor och där hade han fått sockerkaka med haselnötter i och jag anar att det är det som är boven.
Max har ju ätit toscakaka med mandel på mammas begravning och har inte reagerat på det, men tydligen kan man vara allergisk mot endast en sorts nöt eller flera olika. Det visste inte jag. Jag trodde att man var allergisk mot alla nötter eller typ ingen.
Men nu vet jag.
Vi får väl se när vi får provsvaren. Kanske är bäst att ta ett pricktest också för att utesluta andra allergier så man vet.


Kommentarer
Postat av: Heidi

Men gud vad otäckt Tina , du vet väl att man inte får allergisk reaktion första gången man äter något man blir allergisk mot utan man måste alltid utsättas för d en andra gång, d lärde vi ju oss i skolan. Kram till er och hoppas d blir bra nu.

2011-03-13 @ 13:59:37
Postat av: Nathers

Jisses vilket sjå! Tur att Max var snäll och tog det med ro i alla fall. Stora killen :)

Kram!

2011-03-13 @ 16:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback