Denna sömn!!!

Ja igår natt sov Max faktiskt bra, fast nattandet var som vanligt gråtigt. Men efter kl 22 sov han oavbrutet till 05.

Tänkte att det skulle gå lika bra inatt men icke. Nattandet tog tid men vid 21:15 sov han och sen vart det många vändor in till han ibörjan. Sista gången jag var in var kl 23 och sen sov han till 02 och somna sen om till 03, då jag tog upp han och gav mat.
Sen sov han till 06:30 breve mig och då var han hungrig igen. Han fick lite välling men vela inte somna om så vi klev upp vid 07:15.

Ikväll har jag tänkt att vi ska prova en sömnmetod som är mild och som gett resultat för många. Nämligen TASS-metoden.

Den innebär att:

Alltid då barnet gråter vid nattning eller vaknar på natten följer man följande rutin:

1) Lyssna först av gråten; är där pauser? tystnar den av sig själv? Ifall gråten blir mera intensiv fortsätt till steg 2

2) Sätt handen stadigt på magen/bröstkorgen/ryggen/sidan beroende på hur barnet sover; visa alltså att pappa/mamma är här men du skall sova nu. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 3.

3) Smek barnet med stadiga, rytmiska, lugnande rörelser. Ifall gråten tystnar håll kvar handen en stund men ta bort innan barnet somnar. Ifall gråten inte tystnar steg 4.

4) Ta upp barnet i famnen och höll tight upprätt intill kroppen samt ifall barnet är hemskt ledset smek ryggen med stadiga, rytmiska och lugnande tag. Sätt ner i sängen genast då barnet är lugnt men innan det har hunnit somna. Behöll handen på en stund så att barnet känner att du är där.

Ha med en snuttefilt alltid då barnet är i famnen som ni sedan sätter t.ex. mot barnets kind då ni lägger ner barnet i sängen. Snuttefilten fungerar alltså som trygghetsöverförare.


För att sömnskolan skall lyckas gäller det att:

- du själv är lugn och tålmodig, eftersom barnet reagerar på förälderns sinnesstämning. Den föräldern som är mest utvilad passar bättre att sköta barnets uppvak.

- Att uppfylla ömhetsbehovet dagtid ger en bra grund för god nattlig sömn. Håll barnet nära och lek lekar som innefattar mycket kroppskontakt.

-Ifall barnet somnar t.ex. under amningen, väck barnet ömt till insikten att hon lyfts till den egna sängen. Det är viktigt att barnet på natten vid uppvak inser att hon är på den trygga plats där barnet somnade.

-Barnet kan till en början reagera på sömnskolan med intensiv gråt, men klarar av de nya rutinerna när föräldrarna finns i närheten, där för att hjälpa.

-En regelbunden dagsrutin är viktig för att sömnskolan skall lyckas. 




Just nu kör jag faktiskt en variant av den.
Just nu söver vi han i famnen och sen lägger vi ner han i sin säng.
Vaknar han så går jag in och lägger han på sidan och ger nappen och ibland buffar jag han och sen lägger jag en hand på han som jag sen sakta smyger bort när han är på väg att somna.
Men sen på småtimmarna så är jag tyvärr ofta så trött och när han då vaknar tar jag bara upp han utan att prova att söva om ens.
Hoppas verkligen att den här metoden funkar nu.

Kommentarer
Postat av: Maria

Hoppas ni får det att fungera. Det är ju så trist om stor del av kvällen ska gå åt till gråt och sövande. Theo har en filt som han älskar, den började vi sticka åt honom för ca en månad sedan. Han ligger med den under kinden i vår famn, så följer den ju automatiskt med ner i sängen i det läget när vi lägger ner honom, fungerar super! På dagarna i vagnen kan han själv ligga och gnida filten i ansiktet och lägger den över huvudet och somnar:-)

2008-06-24 @ 09:52:28
Postat av: Linda

Tass-metoden tycker jag är jättebra. Vi körde den här hemma ju. Men Vilgot var inte spec lessen så jag behövde liksom aldrig göra stegen.



Men ni verkar ha bra tålamod, klappa er själva på axeln för det =)! Ni ska se att om ni försöker få honom att somna själv i sängen (skippa famnen alltså) så kommer det gå lättare sen. Då somnar han lättare om själv också på nätterna. Så prova det, och håll ut!



Kram

Postat av: Mattias

Jag provar gärna alla metoder i världen jag för att vi ska få det att fungera bättre med Max sömn. Det känns djävligt frustrerande och trist att man bara vill att kvällarna ska vara över.



Det är väl mitt fel gissar jag med tanke på att jag aldrig kan sova själv och fört över dessa gener på Maxen :)

2008-06-24 @ 12:21:35
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Miian

Oh jag e så bortskämd med lillan som somnar klockan 19 med en flaska välling i sängen!

Kämpa på och jag hoppas det funkar för er!

Lycka till!

Ni är tålmodiga och duktiga!

2008-06-24 @ 13:21:13
URL: http://miian.blogg.se/
Postat av: Mattias

Hoppas han somnade till slut vårt härliga monster och så hoppas vi på lite större framgång med "metoden" någon annan natt ;)

2008-06-25 @ 08:17:13
URL: http://jack71.blogg.se/
Postat av: Yohanna i Las Palmas

Halloj!

Kom förbi här när jag letade erfarenheter om tass-metoden. Hur gick det för er? Vi övar här för fullt just nu.

Hälsningar

Yohanna

2011-05-26 @ 00:40:20
URL: http://yohannailaspalmas.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback